بندیل میلگرد چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که برای ساخت و ساز باید بخرید میلگرد است. اگر میلگرد خریداری کرده باشید، بدون شک اصطلاح بندیل میلگرد را شنیده اید. تولیدکنندگانی که مسئولیت تولید میلگردهای ساختمانی را بر عهده دارند از بندیل برای بسته بندی میلگردها استفاده می کنند. بندیل یکی از بهترین و مناسب ترین روش های بسته بندی برای انواع محصولات فولادی می باشد. نوارها به دور میلگردها پیچیده می شوند تا میلگردها ساختار خود را در کنار یکدیگر از دست ندهند. در کل باید خوب بدانید که بندیل میلگرد یکی از بهترین روش های بسته بندی میلگرد است. زمانی که میلگردها به وزن مناسب رسید و تعداد آن ها طبق استاندارد مشخص شد با استفاده از بندیل بسته بندی می شوند. اما وزن هر بندیل میلگرد و تعداد دسته میلگرد بسیار مهم است. اگر می خواهید در مورد این نکات بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

بندیل میلگرد چیست؟ (Rebar Bundle)

بندیل میلگرد وسیله ای است که برای بسته بندی میلگرد در کارخانه تولید میلگرد استفاده می شود. در حال حاضر ممکن است این محصول انواع مختلفی داشته باشد اما بیشتر نوارهای فلزی برای بسته بندی میلگرد آجدار و میلگرد ساده استفاده می شود که مقاومت بیشتری برای نگهداری این محصولات فولادی دارد. معمولاً دسته میلگرد به دور تعداد معینی شاخه میلگرد پیچیده می شود که حمل و نقل محصولات فولادی یا جابجایی آن ها را بسیار آسان می کند. در بسیاری از مواقع میلگردها به سفارش مشتری با تعداد مشخصی روی یکدیگر قرار می گیرند و سپس بندیل میلگرد به صورت بسته دور آن ها پیچیده می شود.

تناژ بندیل میلگرد چقدر است؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که منظور از تناژ بندیل میلگرد چیست؟ در واقع تناژ واحد اندازه گیری ظرفیت حمل بار و بسته بندی است که در بندیل میلگرد نیز استفاده می شود. هر نوار با توجه به شرایط خود دارای تناژ خاصی بوده و این کلمه به معنای محدوده بسته بندی این فلز است. هر میلگرد تولید شده در کارخانه های فولاد ممکن است وزن منحصر به فرد خود را داشته باشد. از طرفی به طور متوسط ​​برای هر بندیل میلگرد ۲ تا ۵.۵ تن تناژ مصرف می شود. یعنی این تناژها می توانند چنین وزنی را تحمل کنند.

بندیل میلگرد چند شاخه دارد؟

البته بندیل میلگرد اصول و قواعد خاص خود را دارد. اما در این قسمت قصد بررسی این موضوع را نداریم. این استاندارد توسط کارخانه های مختلف توسعه یافته است. ظرفیت تناژ و تعداد انشعابات دربندیل میلگرد برابر با ۴.۷ تن می باشد. با شمارش انگشت شست، می توانید به عنوان مثال متوجه شوید که چند میلگرد ۱۲ یا ۱۶ می تواند داخل بندیل قرار بگیرد. به همین ترتیب، اگر به عنوان مثال، میلگرد بندیل ۱۴ باشد، شما فقط می توانید ۳۱۳ شاخه از آن را بسته بندی کنید. بهتر است وزن محدوده را کمی کمتر در نظر بگیرید تا در بسته بندی با مشکل مواجه نشوید. همینطور در بسته بندی و بندیل میلگرد یک سری موارد مهم وجود دارد که لازم دانستیم به آن ها اشاره کنیم. اگر مسئولیت تحویل میلگرد بسته را بر عهده دارید، باید مطمئن شوید که ابتدا همه چیز بررسی شده و سپس بسته باز شده است.

وزن هر بندیل میلگرد

وزن هر بندیل میلگرد با توجه به اندازه، تعداد شاخه و نوع آن متفاوت است. حتی برخی از برندهای تولید کننده میلگرد ممکن است نوارهایی با وزن های متفاوت داشته باشند. اما باید توجه داشت که وزن تعیین شده برای هر بندیل میلگرد تولیدی هر کارخانه باید یک مقدار ثابت باشد تا مشتری به راحتی وزن هر شاخه را متوجه شود. وزن هر شاخه میلگرد تا حدی کیفیت آن را تعیین می کند. بنابراین اطلاع از وزن هر شاخه در خرید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. هر میلگرد دارای وزنی در حدود ۲ تا ۵.۵ تن می باشد که بسته به سایز و سازنده متفاوت است.

قیمت روز میلگرد آجدار فولاد 369

معیارهای بندیل میلگرد چیست؟

از جمله معیارهای اصلی بندیل میلگردها می توان به ویژگی های مختلف ورق مانند انعطاف پذیری ورق و همچنین پارامترهای میلگرد اشاره کرد به عنوان مثال اگر قصد بسته بندی میلگردهایی بین ۸ تا ۱۲ میلی متر را دارید. در تعیین قطر باید از بندیل کلاف شکل استفاده کنید و سایز این شاخه ها باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ باشد ضمن اینکه برای بسته بندی این میلگردها می توانید از فولادهای نیمه سخت سایز ۲۴۰ نیز استفاده کنید. فولادهای نرم و نیمه سخت به عنوان بهترین گزینه برای بندیل های میلگرد شناخته می شوند که با استفاده از آن ها می توانید انواع میلگردها از سایز ۸ تا ۵۰ میلی متر را بسته بندی کنید، اما باید مراقب باشید که تمامی میلگردها در یک اندازه و طول باشند و عرض مساوی داشته باشند.

انواع بندیل میلگرد

میلگرد در کارخانه های مختلف تولید می شود. بنابراین هر کارخانه هنگام عرضه محصول خود در بازار از یک بندیل با تعداد شاخه های مختلف استفاده می کند. میلگردها را می توان در دسته ها و همچنین شاخه ها پیچیده کرد. بسته بندی میلگردها بر اساس مشخصات مکانیکی و چکش خواری آن انجام می شود. فولادهای مورد استفاده در میلگردها به شرح زیر است:

  • فولاد نرم (S240) : این نوع میلگرد با قطر ۱۲ میلیمتر یا کمتر به صورت کلاف و دسته به فروش می رسد.
  • نیمه سخت (S340, S400) : میلگردهای ساخته شده از فولاد نیمه سخت با قطر ۱۲ میلی متر یا کمتر به دو صورت کلاف و بندیل بسته بندی می شوند.
  • فولاد سخت (S500) : این نوع میلگرد فقط به صورت انشعاب موجود است.

مشخصات درج شده دربندیل های میلگرد

بندیل هایی که در بازار به فروش می رسند دارای تعداد مشخصی میلگرد هستند. میلگردهای موجود در هر نوار دارای ویژگی های خاص و یکسانی هستند. برای اینکه اطلاعات میلگردهای داخل بندیل ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد، دو صفحه فلزی روی بندیل ها نصب می شود. بر روی این صفحات فلزی ویژگی های خاص میلگردهای داخل بندیل درج شده است. برخی از این خصوصیات به شرح زیر است:

  • نوع میلگرد
  • شماره بسته
  • وزن بسته بندی به کیلوگرم
  • قطر اسمی
  • گواهی برای کنترل کیفیت از کارخانه تولیدی
  • علامت تجاری تولید کننده میلگرد عرضه شده
  • مهر استاندارد ملی ایران
  • ترکیب شیمیایی و درصد کربن میلگردها
  • کارگاه نورد
  • لوگوی کارخانه، نوع آج و روش تولید محصول مورد نظر

گواهی فنی محصول شامل چه اطلاعاتی است؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، گواهی فنی معمولا برای محصولاتی با وزن بیش از 25 تن اعطا می شود. اما در این گواهی معمولا نام کارخانه و آدرس دقیق آن و حتی علامت مشخصه کارخانه و تاریخ صدور نیز داخل شناسنامه فنی محصول درج می شود. ممکن است علاوه بر گواهی فنی، برخی اطلاعات تخصصی مانند CU:A3، JU:A2 یا SA:A4 بر روی بندیل میلگرد درج شده باشد و این موضوع برای بسیاری از خریداران گیج کننده است. اما در اطلاعات نوشته شده روی بندیل میلگرد هیچ ابهامی وجود ندارد و این ها به میلگردهای 400 آج و 340 آج و آلیاژ 500 آج اشاره دارد.

قیمت روز میلگرد آجدار فولاد 369

نکات ایمنی مهم در هنگام بسته بندی

اکنون که می دانید بندیل میلگرد چیست و چه وظایفی دارد، باید به نکات ایمنی که هنگام بستن آن ها نیاز است نیز توجه کنید. رعایت نکردن این نکات ایمنی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بسته‌بندی و همچنین خطرات و تهدیدات جانی و مالی شود.

  • بازرسی صفحات فلزی

اولین کاری که پس از دریافت میلگردها باید انجام دهید بررسی آنهاست. همچنین می توانید میلگردها را با استفاده از صفحات فلزی قرار داده شده روی آن ها بررسی کنید. روی این صفحه فلزی تمامی اطلاعات آن بندیل اعم از تعداد شاخه ها، وزن و نوع میلگرد موجود است. این اطلاعات برای تخلیه و ذخیره بندیل ها مهم و ضروری است.

  • نوع بندیل

بعدی نوع نوارهایی است که باید برای روکش ها استفاده کنید. نوارها می توانند پلاستیکی یا فلزی باشند که با توجه به تعداد شاخه های استفاده شده در بسته بندی و همچنین وزن هر شاخه میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند.

  • استحکام بندیل ها

هنگام گره زدن باید به استحکام بندیل ها توجه کنید. ممکن است برای تعداد زیادی شاخه از بندیل اشتباه استفاده کنید و به همین دلیل در حین حمل و نقل بندیل ها پاره شده و مشکلات زیادی را ایجاد می کنند.

  • نحوه جابه جایی

نکته بعدی در مورد نحوه جابجایی بندیل های بسته بندی شده است. اگر بندیل ها را به صورت نامناسب جابجا کنید ممکن است بندیل ها بشکنند و شاخه های میلگرد بیفتند، این موضوع نیز بسیار خطرناک است و باید به آن توجه کنید.

برای بستن بندیل میلگرد از چه وسیله ای استفاده می شود؟

عملیات بندیل بندی یا بستن بندیل های اطراف شاخه های میلگرد یک فرآیند مکانیکی است که با دستگاه های خاصی انجام می شود. فرآیند بندیل میلگردها توسط این دستگاه ها به این صورت است که ابتدا تعداد شاخه هایی که باید در هر بندیل قرار گیرد و با توجه به ضوابط کارخانه و اندازه میلگرد با برنامه های نوشته شده در سیستم های الکترونیکی و کامپیوتری در اختیار دستگاه قرار می گیرد. در مرحله بعد، ابتدا و انتهای شاخه های جدا شده برای هر بسته در یک راستا قرار می گیرند تا به طور مرتب بسته بندی شوند. در مرحله آخر دستگاه میلگردهای بسته بندی شده را بلند کرده، نوارهای فولادی یا پلاستیکی مخصوصی را دور میلگردها پیچیده و کاملا سفت می کند.

قیمت هر بندیل میلگرد

قیمت نهایی هر بسته میلگرد بر اساس وزن بسته و قیمت روز میلگرد محاسبه می شود. از آنجایی که قیمت میلگرد تحت عوامل مختلفی از جمله قیمت ارز، قیمت آهن، نسبت عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و سیاسی و حتی کرایه حمل و نقل در نوسان روزانه و حتی لحظه ای است. بنابراین ابتدا باید از طریق وب سایت فولاد ۳۶۹ قیمت روز هر کیلوگرم میلگرد در اندازه و کارخانه مورد نظر خود را استعلام کرده و سپس با ضرب این رقم در وزن همان کارخانه، قیمت نهایی آن را محاسبه کنید. بنابراین اطلاع از قیمت روز فولاد موثرترین عامل در قیمت فولاد است. بنابراین توجه داشته باشید که هر چه میلگرد سنگین‌ تر باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود و پول بیشتری باید پرداخت کنید. اگر به شاخه های میلگرد کمتری نیاز دارید، خرید از کارخانه هایی با نوارهای سبک تر برای شما مناسب تر خواهد بود. البته سبک ترین بندیل ها نیز حداقل ۱.۸ تا ۲ تن وزن دارند. فراموش نکنید که هر چه کیفیت و استانداردهای تولید کننده میلگرد بالاتر باشد، قیمت میلگردها نسبت به سایر کارخانه ها بیشتر خواهد بود.

نگهداری بندیل های میلگرد پس از خرید

در بسیاری از موارد، ممکن است بخواهید میلگرد بخرید و بعداً برای کاربردهای مختلف از آن ها استفاده کنید. در چنین مواردی نگهداری محصولات بسته بندی شده با بندیل بسیار مهم است. زیرا اگر به صورت صحیح و اصولی نگهداری شوند، می توانند عمر بیشتری داشته باشند و خیلی دیرتر خراب شوند. پس از خرید میلگردهایی که در بندیل هستند باید از آنها به درستی نگهداری کرد. برای حفظ میلگردهای پیچیده شده با بندیل باید تمام موارد فوق را رعایت کنید:

  • نوار میلگرد را باید در مکانی تمیز قرار دهیم که رطوبت نداشته باشد، زیرا رطوبت باعث زنگ زدگی میلگرد می شود.
  • سعی کنید به هیچ وجه میلگردها را خم نکنید.
  • شما نباید آن ها را مستقیماً در انبار قرار دهید.
  • اگر میلگردهایی با قطرهای مختلف دارید، بهتر است هر کدام را جداگانه نگهداری کنید.
  • هنگام برش، خم کردن و بستن میلگردها سعی کنید نکات ایمنی را برای حفظ سلامت کارکنان رعایت کنید.
  • سطح آرماتورها را با پلاستیک یا برزنت بپوشانید تا محیط مرطوب نگهداری باعث زنگ زدگی این محصولات نشود.

قیمت روز میلگرد آجدار فولاد 369

جمع بندی

بندیل میلگرد یک روش بسته بندی میلگرد با استفاده از تسمه فلزی می باشد که دارای مزایای بسیاری از جمله هزینه کمتر، امنیت بالا و عدم آسیب به میلگردها می باشد. تعداد انشعابات در هر بسته متفاوت است و بستگی به استانداردهای کارخانه سازنده دارد. روی هر بندیل میلگرد یک صفحه فلزی حاوی مشخصات بندیل وجود دارد. اطلاعات ذکر شده در صفحه توسط هر سازنده منحصر به فرد است. اما معمولا شامل وزن بسته بندی، مشخصات میلگرد، استانداردها و مشخصات سازنده می باشد.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: